Αναμφίβολα, ο κάθε μαθητής είναι ξεχωριστός. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποια κοινά ηλικιακά χαρακτηριστικά, τα οποία πρέπει να λάβουμε υπόψη για να φτάσουμε σε πιο θετικά μαθησιακά αποτελέσματα. Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνεται και από μελέτες στο χώρο της εκμάθησης ξένων γλωσσών.
Έτσι, γνωρίζουμε πως τα παιδιά 6-8 ετών:
- μαθαίνουν γρήγορα αλλά ξεχνούν εύκολα
- συγκεντρώνονται με δυσκολία
- εστιάζουν την προσοχή τους σε κάτι για λίγη ώρα μόνο
- λειτουργούν αποδοτικά όταν το περιβάλλον τους, το άτομο που τους διδάσκει κάτι και αυτό που κάνουν τους εμπνέει ασφάλεια και σιγουριά
- δεν έχουν ακόμη αναπτύξει τις γνωστικές ικανότητες ώστε να καταλάβουν κάτι θεωρητικά –μη εμπειρικά
Για αυτούς και για άλλους λόγους, οι μικροί μαθητές και μαθήτριες:
- μαθαίνουν ευκολότερα στην πράξη, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα και όχι με το να τους εξηγούμε τα πώς και τα γιατί
- ασχολούνται με τη γλωσσική δραστηριότητα όταν αυτό που τους ζητάμε να κάνουν είναι ευχάριστο, όταν δηλαδή το θεωρούν παιχνίδι –διαφορετικά δεν θα επιμείνουν σε αυτό, θα αποπροσανατολιστούν
- είναι θαυμάσιοι μίμοι και δεν ντρέπονται για παράδειγμα να προφέρουν λέξεις και εκφράσεις ακριβώς όπως τις ακούν, με αποτέλεσμα η προφορά τους να είναι καλύτερη από άτομα που ξεκινούν την εκμάθηση της γλώσσας ως έφηβοι ή ενήλικες
- αρέσκονται να παριστάνουν ρόλους, να υποδύονται πρόσωπα σε ποικίλες καταστάσεις – παράγοντες σημαντικοί για την σταδιακή κατάκτηση επικοινωνιακής επάρκειας
Ειδικά οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ Δημοτικού, που ξεκινούν να μαθαίνουν γραφή και ανάγνωση στην ελληνική γλώσσα, δεν είναι σκόπιμο να αρχίσουν να μαθαίνουν ταυτόχρονα να γράφουν και να διαβάζουν στην ξένη γλώσσα. Η εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης στην ξένη γλώσσα θα είναι αποτελεσματικότερη αν η διδασκαλία τους ξεκινήσει αργότερα, όταν δηλαδή το παιδί:
- έχει εξασκηθεί με απλές δραστηριότητες, παιχνιδάκια, κτλ. προφορικού λόγου (έχει αρχίσει δηλαδή να καταλαβαίνει λίγο τη γλώσσα και να μιλά)
- έχει αρχίσει να συντονίζει χέρια, μάτια, κτλ. και γενικότερα να έχει αποκτήσει την ψυχοκινητική ωριμότητα που απαιτείται
Ακόμη και οι μαθητές και μαθήτριες της Β’ Δημοτικού χρειάζεται να περάσουν από ένα προπαρασκευαστικό στάδιο ανάγνωσης και γραφής στην ξένη γλώσσα (ειδικά λόγω του διαφορετικού αλφάβητου της Αγγλικής με το οποίο πρέπει να εξοικειωθούν τα παιδιά).
Πηγή: ΠΕΑΠ