Η δυσγραφία εκδηλώνεται ως δυσκολία του παιδιού να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι. Είναι μαθησιακή δυσκολία και μπορεί να απαντάται μόνη της ή να συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες. Δεν θα πρέπει να συγχέεται με την κακογραφία, η οποία δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. Στη συνέχεια παρουσιάζονται πέντε μύθοι που έχουν κυριαρχήσει για τη δυσγραφία και τι ισχύει πραγματικά.
Μύθος 1: Το δυσανάγνωστο γραπτό σημαίνει σίγουρα δυσγραφία.
Αν και πολλά παιδιά με δυσγραφία γράφουν δυσανάγνωστα, η προχειρότητα του χειρόγραφου δεν αποτελεί καθολικό γνώρισμα της δυσγραφίας. Ορισμένα παιδιά μπορούν και γράφουν τακτοποιημένα, αν και δαπανούν πολύ χρόνο για να το καταφέρουν. Εκτός από την προχειρότητα στη γραφή, υπάρχουν κι άλλες ενδείξεις για τη δυσγραφία, όπως η αργή γραφή, η απόσταση των γραμμάτων και τα άνισα σε μέγεθος γράμματα.
Μύθος 2: Τα παιδιά με δυσγραφία έχουν χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης.
Είναι ένας μύθος ότι τα άτομα με προβλήματα μάθησης και προσοχής έχουν χαμηλή νοημοσύνη και τα παιδιά με δυσγραφία δεν αποτελούν εξαίρεση. Στην πραγματικότητα, τα άτομα με δυσγραφία έχουν συνήθως μέση ή άνω του μέσου όρου νοημοσύνη.
Μύθος 3: Τα παιδιά με δυσγραφία είναι τεμπέληδες.
Είναι γεγονός ότι τα παιδιά με δυσγραφία αποφεύγουν την εμπλοκή τους σε γραπτές εργασίες, όχι όμως επειδή βαριούνται. Οι γραπτές εργασίες είναι τόσο απογοητευτικές γι’ αυτά τα παιδιά! Αν και φαίνονται σαν τεμπέληδες, δεν είναι. Το γράψιμο για τα παιδιά με δυσγραφία είναι μια αργή και κουραστική διαδικασία που στο τέλος πάντα τα αποθαρρύνει.
Μύθος 4: Η δυσγραφία είναι το ίδιο με τη δυσλεξία.
Τόσο η δυσγραφία όσο και η δυσλεξία επηρεάζουν την ικανότητα του παιδιού να μάθει στο σχολείο. Ωστόσο, είναι δύο διαφορετικές μαθησιακές δυσκολίες που επηρεάζουν με πολύ διαφορετικό τρόπο την ικανότητα μάθησης του παιδιού.
Μύθος 5: Η δυσγραφία ξεπερνιέται με το χρόνο.
Η δυσγραφία είναι μια δια βίου κατάσταση κι όπως όλες οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι ιάσιμη. Αυτό δε σημαίνει ότι το παιδί με δυσγραφία δεν μπορεί να καταφέρει να μάθει να γράφει σωστά ή να πετύχει σε άλλους τομείς της μάθησης που βασίζονται στη γλώσσα. Με την κατάλληλη υποστήριξη και βοήθεια από ειδικό, θα μπορέσει να ξεπεράσει πολλές από τις δυσκολίες του που σχετίζονται με τη γραφή.
Πηγή: Φώτης Παπαναστασίου, Ειδικός Παιδαγωγός